Storskogmysteriene

Et småfolkeventyr

Hva

Storskogmysteriene er et rollespill for hele skoleklasser som spilles med blyant, papir og terninger. Storskog åpner for øving på matematiske ferdigheter, sosial kompetanse, leseforståelse, kreativ skriving og mye mer, pakket inn i en spennende og engasjerende historie.

Historien i Storskogmysteriene foregår i den magiske eventyrskogen Storskog, som er full av mysterier, fantasiskapninger, mørke huler, låste skattekister og små landsbyer med trollmannstårn, stjerneobservatorier og magiske butikker.

For de som aldri har spilt eller ledet et rollespill før kan det være uvant å hoppe inn i rollen som Forteller eller Eventyrer. Det kan være nyttig å sammenligne rollespill med kjente historier eller eventyr:

  • Se for deg at du leser introduksjonen til Askeladden som kappåt med trollet, men la elevene selv få bestemme hva Per, Pål og Espen Askeladd sier, hvordan de oppfører seg og hva de finner på for å lure trollet.
  • Se for deg at du leser de første kapitlene i Narnia: Løven, Heksa og Klesskapet, men la elevene velge hvor barna Peter, Susan, Edmund og Lucy går inne i Narnia når de fortumler seg gjennom klesskapet.
  • Se for deg at du leser de første kapitlene i Ringenes Herre: Ringens Brorskap, men la elevene velge om de vil spille rollen som mennesket Aragorn, hobbiten Frodo, dvergen Gimli, alven Legolas eller trollmannen Gandalf? Hvilken rute vil de ta når de reiser mot Mordor, og hva vil de gjøre når de møter orker, Treskjegg, Gollum og trollmannen Saruman?

Grunnreglene for rollespillet får plass på ett A4-ark. (Kommer snart)
På denne siden finnes også mer omfattende regler som gradvis kan flettes inn i spillet.

Hvordan spille?

Roller

Når voksne og barn spiller sammen har de to forskjellige roller:

Forteller

En voksen har rollen som Forteller.
Fortelleren presenterer historien om eventyrerne som utforsker mørke huler, landsbyer og andre steder inne i Storskog, og hvilke syn, lukter og lyder spillerne sanser på ferden. En kan bruke ferdig skrevne eventyr eller finne på sine egne.

I rollen som Forteller må en være kreativ, og klar for å improvisere litt om eventyrerne plutselig gjør noe uforutsett.

Eventyrer

Barna har rolle som Eventyrer.
Eventyrerne tar alle valgene inne i Storskog, og de må ta stilling til utfordringene og mysteriene fortelleren legger frem:
Vil de gå til høyre eller venstre i veikrysset?
Vil de gå inn i den mørke hulen, eller vil de gå forbi?
Vil de først gå til vertshuset i byen, eller gå til trollmannstårnet?
Vil de sloss med røverbanden som blokkerer stien, luske seg forbi, eller prøve å forhandle?
Er det noen som kan noe magi som kan hjelpe til med planene deres?

I rollen som Eventyrer må en være grublende, tålmodig og åpen for at retningen i eventyret ikke alltid går som en vil.

Grupper

Når en spiller Storskogmysteriene i hel skoleklasse er det en fordel å dele elevene inn i grupper. To-og-to elever (eller tre-og-tre eller fire-og-fire) får da ansvar for å styre én eventyrer, med et felles karakterark, og må bli enige på gruppa om hvilke valg eventyreren deres tar. Eventyrerne på gruppa må bytte på å trille terning, og bytte på hvem som snakker for eventyreren.

Spill i grupper kan av og til gjøre at spillingen tar lengre tid, men jevnt over korter det ned spilltiden. Det tar lang tid om 24 ulike elever skal komme med sine meninger om handlingen i et eventyr, kontra 6-8 grupper.

Utstyr

Hver gruppe/eventyrer trenger:

  • Et karakterark. Last ned her: Karakterark
  • Gråblyant og viskelær
  • To terninger

Terningkast

I Storskog kastes terning for å avgjøre om noe lykkes eller ikke.
Vil en eventyrer lete etter skjulte brytere i en hule? Rull to terninger.
Vil en eventyrer overtale vakten utenfor borgen? Rull to terninger.
Vil en eventyrer prøve å bryte opp en dør med makt? Rull to terninger.

  • 2-6: Forsøket lykkes ikke.
  • 7-9: Forsøket lykkes delvis, eller med små problemer.
  • 10-12: Forsøket lykkes uten problemer.

Avstemming

En nyttig metode for å få spillingen til å gå raskere, er å bruke håndsopprekning og avstemming når spillgruppa skal ta et valg. Skal alle eventyrerne gå inn i den mystiske hula, eller gå videre til landsbyen? Av og til er det lurt å bruke håndsopprekning der flertallet får bestemme, så slipper en lange pauser i spillingen med lange diskusjoner.

Karakterark og spillervalg

Storskogmysteriene kommer med 8 ulike spillbare klasser, og eventyrerne kan velge hvilken klasse de vil spille. Hver av klassene har egne fordeler og styrker, men alt i alt har det ikke så mye å si hvilken klasse eventyrerne velger. De ulike klassene er med i rollespillet mest for at eventyrerne skal få et eierskapsforhold til sin egen karakter.

For nye Fortellere er det lurt å bare bruke 2-4 spillbare klasser, for eksempel ild-magiker, is-magiker, jord-druide og vind-druide. Da er det lettere å ha oversikt over hvilke egenskaper eventyrerne har.

Last ned karakterark

Magiker

Det finnes fire ulike magiker-typer i Storskog: Ild, is, storm og skygge. Alle de fire magikerne kommer med magi-valg for angrep, men også for utforsking ellers i Storskog. På den måten kan alle magikerne være nyttige til ulike utfordringer i løpet av spillet.

Ild-magiker kan lage en lysende kule til bruk i mørke rom, is-magiker kan lage en is-nøkkel som åpner låste dører og låser, skygge-magiker kan produsere tau til klatring eller knyting og storm-magiker kan lage en liten sky som gjør det vanskeligere for fiender å angripe.

Druide

Det finnes tre ulike druide-typer i Storskog: Jord, vind og temmer. Alle de tre druidene kommer med magi-valg for angrep, men også for utforsking ellers i Storskog. På den måten kan alle druidene være nyttige til ulike utfordringer i løpet av spillet.

Jord-druide kan lage små jordskjelv som skremmer vekk ville og farlige dyr. Vind-druide kan lage en hånd av luft, som kan plukke opp gjenstander på lang avstand. Temme-druide kan bli ekspert på å finne frem i naturen, og bli venn med alle dyr.

Paladin

Paladin er en type kriger, som for det meste er nyttig når eventyrerne havner i kamp. Hvis du som Forteller ønsker å spille med mest mulig utforsking og lite kamp, kan det være lurt å droppe å ha med paladin-klassen.

Enkle egenskaper

Før eventyrene i Storskog kan begynne må eventyrerne ha et navn og litt start-utstyr. Enkle egenskaper står beskrevet på baksiden av karakterarket, og er best for fortellere og eventyrere som ikke har spilt Storskog før.

Velg et navn til din eventyrer

For at Storskog skal føles som en virkelig fantasi-verden trenger alle eventyrere sitt eget fantasi-navn.

Velg et fornavn fra listen under, og sett sammen ditt eget etternavn

Guttenavn
Medrik
Samrik
Damrik
Arnar
Hamun
Heldar
Vornan
Falur
Famrar
Arg
Ulfar
Aram
Adar
Grusk
Kurosh
Laudius
Neyman
Baral
Honsor
Makarius
Deimos
Giran
Jentenavn
Yrsa
Dora
Freydis
Eilra
Eilina
Soraya
Kala
Zahiel
Junia
Fjola
Igrin
Yomara
Damrina
Leili
Delara
Shaarin
Markita
Naija
Cadme
Lyra
Yusil
Naria
Etternavn
Ild
Jord
Luft
Vann
Is
Sol
Vind
Regn
Jern
Drage
Dyre
temmer
former
venn
kriger
hvisker
danser
passer
hopper
kjempe
løper
stopper
Eksempelnavn:
Medrik Ildhopper, Yomara Regnformer, Grusk Solhvisker, Yrsa Jerndanser

Velg start-utstyr

Bak på karakterarket kan Eventyrerne velge mellom et tre-sverd, en bue eller en sprettert. Alle valg er like gode. Skriv inn valget på forsiden av karakterarket.

Avanserte egenskaper

De avanserte egenskapene passer best for fortellere og eventyrere som har spilt Storskog før, eller for fortellere som har erfaring med å lede rollespill.

Storskog er like gøy også uten avanserte egenskaper, men for de som ønsker å krydre eventyrene sine med flere detaljer kan det flettes inn én egenskap av gangen når Fortelleren føler seg komfortabel med det.

Flaks og uflaks

Kommer snart

Språk

Kommer snart

Personlighet

Kommer snart

Bakgrunn

Gi eventyrerne en hensikt med å være i Storskog.

Jeg kjenner noen i Storskog

Et bekjentskap kan gjøre det mer spennende å reise rundt i Storskog, og kan danne utgangspunkt for egne eventyr. Kanskje en Eventyrer får et oppdrag av noen de kjenner? Kanskje en Eventyrer blir ekstra motivert av å finne noen de kjenner som har forsvunnet?

Angor Ekornius
En kjøpmann og selger av magiske gjenstander. Har en liten butikk i Sølvhaneby.
Agatha von Birch
En pensjonert bibliotekar med kunnskap om alle verdens bøker. Har en liten bokbutikk i Bjørkeby.
Alkymisten Bruxyl
En berømt alkymist med kunnskap om all verdens magiske drikker, urter og planter. Har hatt planer om å bygge et nytt laboratorie i Seljeby, men rykter skal ha det til at han er sporløst borte.
Leo og Libra Astrum
Ekteparet Leo Astrum og Libra Astrum har et flott stjerneobservatorie i byen Elvebris.
Elys Vinddanser
Elys er en berømt eventyrer og utforsker. Pleide å sende brev om eventyrene en gang i måneden, men har nå ikke sendt brev på et halvår.
Hurden Alm
En eksentrisk druide som vandrer rundt i Storskog. Er kjent for å kunne forvandle seg til alle slags dyr, men foretrekker å vise seg som bjørn eller hjort.
Jeg leter etter noe i Storskog

Snart kommer beskrivelser av noen av de magiske gjenstandene som finnes i Storskog: Tohjørningens Horn, Najadenes Hellige Konkylie, Bloddronningens Septer, flyvende tepper, magiske eikenøtter og mye mer.

Steder i Storskog

Snart kommer beskrivelser av noen av lokasjonene i Storskog: Emrik Rødøyes Skjeletthule, Den Store Eika, Orkesjø, Pyramidefjellene, og byene Bjørkeby, Seljeby, Sølvhaneby og Elvebris.

Personer i Storskog

Snart kommer beskrivelser av noen av personene og fiendene en kan møte i Storskog: Butikkinnehaveren Merrik, de slue grådvergene, Bloddronningen, og den berømte eventyreren Ulfrik Dragedreper.

Start eventyret

Last ned ferdige eventyr til Storskogmysteriene.

Kommer snart